Ongelukkig op het werk

burn out

 

 

 

 

 

 

 

 

Iedereen heeft wel eens een baaldag op het werk, maar wat als deze baaldagen weken of maanden worden? Wat als je elke ochtend een inwendig gevecht moet leveren om je voeten uit bed te gooien? Wat als elke kleine to do op het werk de omvang van de Mount Everest aanneemt? In dat geval kunnen we spreken van een structureel probleem en wordt het misschien eens tijd om je (werk)leven te evalueren. In vele gevallen waar de voorafgaande symptomen optreden kunnen we spreken van een burn out, een steeds vaker voorkomend probleem.

Burn out

Steeds meer en meer werknemers krijgen te maken met een burn out. Simpel gezegd, ze zijn mentaal, fysiek en emotioneel oververmoeid. Voor veel mensen kan stress een motiverend gegeven zijn, in geval van burn out zal dit eerder je productiviteit in de negatieve zin beïnvloeden. In hoge stresssituaties kan je soms het gevoel krijgen dat je moet pompen of verzuipen. Een gezonde werknemer schakelt dan een tandje hoger, een werknemer met een burn out kan zich niet meer voorstellen dat hij in deze situatie nog zal pompen, hij denkt enkel nog te kunnen verzuipen.

Oorzaken

Iedereen die zich overwerkt en ondergewaardeerd voelt kan ten prooi vallen aan burnout, los van het feit of dit op het werk of in een andere levenssituatie voorkomt. Het wordt niet enkel veroorzaakt door stresssituaties, maar ook persoonlijkheidskenmerken of je levensstijl kunnen je gemoedstoestand beïnvloeden. Je baas mag nog 100 keer zeggen dat jij taak X steeds met verve uitvoert, als je overdreven perfectionistisch voor jezelf bent kan dit eventueel ook een oorzaak worden.

Symptomen

  • Fysiek: constante (over)vermoeidheid, frequente lichaamspijnen (hoofd, rug,…), snel ziek worden of verandering van slaap- of eetgewoonten
  • Emotioneel: gebrek aan motivatie, negatieve en cynische denkpatronen, sterke zelftwijfel en hulpeloosheid,
  • Gedrag: jezelf isoleren, uitstellen, geen verantwoordelijkheden (durven) nemen, vluchten in overmaat (te veel eten, drinken, roken…), …

En wat dan?

Het belangrijkste is dat je eerst de symptomen ontdekt en erkent en kijkt of je iets actief kan ondernemen om de situatie te verbeteren. Een gezond eet- en slaappatroon is sowieso al een goed begin. Even praten of razen over je beslommeringen kan ook al heel veel stof uit je hoofd doen opwaaien. Ben je al voorbij het punt waarop dit soort wijzigingen in je dagelijks leven nog een relevante impact hebben? Neem dan een paar stappen terug en bekijk je situatie.

Afstand

Geef jezelf de tijd en ruimte om eens te bekijken of je wel zit waar je wil zitten. Stel jezelf eens de vraag die tijdens interviews altijd zo’n dooddoener is; ‘waar zie je jezelf binnen 5 jaar?.’ Als je toekomstplannen helemaal in lijn liggen van wat je doet op je job, dan kan je deze voorleggen aan je baas en kijken hoe je deze doelen samen kan verwezenlijken. Staan je huidige taken lijnrecht tegenover je levensdoelen? Dan wordt het tijd om eens een lijntje in de vacaturevijver te gooien en eens te kijken of je geen job vindt die je beter ligt. Ben je wel tevreden over je jobinhoud, maar ben je alle dagen 3u onderweg, dan kan dit ook een grote impact hebben op je gelukkigheidsmeter en kan je ook hier beter snel iets aan doen.

Herken je jezelf in bovenstaande omschrijvingen, maak dan snel voor jezelf uit wat de beste oplossing op lange termijn is. Durf ook gerust knopen doorhakken; veranderen is voor niemand ooit simpel geweest, ook niet als het over een job gaat. En wie weet kan Vivaldis je wel helpen aan een nieuwe job of kunnen we je op de juiste weg zetten naar je droomjob! Kom zeker eens langs in een van onze kantoren om je toekomst te bespreken.

Share
Dit bericht is geplaatst in Gezondheid met de tags , . Bookmark de permalink.