LinkedIn profiel: Maak jezelf vindbaar in Google

Voor veel mensen lijkt “het internet” met allerlei sociale media te moeilijk om in de hand te houden wat en hoe jij als persoon gevonden wordt. Daarom geven we graag wat praktische tips die je gaan helpen om zelf de controle te hebben over wat mensen over jou kunnen vinden. In deze blogpost laten we zien hoe je, zonder al te veel moeite, toch de correcte gegevens over jezelf kan laten verschijnen door een LinkedIn profiel.

LinkedIn profiel weergave in Google

Google vindt LinkedIn belangrijk

De meeste bedrijven trekken de namen van sollicitanten vaak even na met een Google of social media search. (Tip: Google eens op je eigen naam, en zie wat er over jouw naam gevonden wordt!) Nu kan je zelf niet alles controleren wat Google laat zien voor jouw naam. Gelukkig is LinkedIn een platform dat hoog staat aangeschreven in Google. Als jij zorgt dat je een LinkedIn profiel hebt op jouw eigen naam, heb je grote kans dat deze pagina verschijnt in Google.

Tips voor maximale zichtbaarheid

Je hoeft geen social media expert te zijn. Noch hoef je uren te besteden aan het invullen en bijhouden van je LinkedIn account.

Om met minimale inspanning toch het maximale resultaat te halen adviseren we je om op de volgende punten te letten als je een LinkedIn profiel aanmaakt of up to date wilt houden:

  • Naam: Simpel, maar enorm belangrijk. Schrijf hier je voor- en achternaam. Niet alleen letters, afkortingen en dergelijke. Schrijf je volledige naam zoals je die ook gebruikt op je sollictaties.
  • Foto: Gebruik hier een “professionele” foto van jezelf. Het beste is om een “headshot” uit te kiezen. Profielfoto’s zijn op LinkedIn niet zo groot. Een foto waar je van top tot teen op staat gaat daarom niet herkenbaar zijn.
  • Professional Headline: Dit is een belangrijk stukje tekst die onder je naam verschijnt. Het is gebruikelijk om hier je huidige functie bij je huidige werkgever te noemen: “Jouw functie bij naam van het bedrijf” Als je geen werk hebt kun je hier laten zien dat je op zoek bent naar werk: “Op zoek naar een nieuwe job.” Zo laat je geen twijfel aan potentiële werkgevers die je sollicitatie natrekken dat jij diegene bent die bij hun aan de slag wil gaan.
  • Public Profile URL: Als je gevonden wilt worden op jouw naam pas je deze het best aan met jouw naam. Zo verschijnt jouw naam in de url. Je kunt dit aanpassen via de link “Edit public profile”. Hierna vindt je rechts in het scherm een blokje waar je jouw persoonlijke url kan opgeven. (Zie het screenshot hieronder.)Je eigen url op LinkedIn

Naast deze punten kun je natuurlijk nog veel meer relevante info opgeven. Denk maar aan je opleiding, werkervaring en dergelijke.

Bovenstaande zijn in ieder geval de meest belangrijke gegevens die je ingevuld moét hebben.

Begin dus eens met het zoeken op jouw naam in Google. Check daar of je goed gevonden wordt en welke (professionele) informatie er over jou beschikbaar is. Aangezien LinkedIn  erg hoog wordt gewaardeerd door Google kun je daar het best een professioneel profiel aanmaken of updaten!

Share
Dit bericht is geplaatst in Social Media, Sollicitatietips. Bookmark de permalink.