Online solliciteren: enkele tips

Online solliciteren is de nieuwe standaard. Het is eenvoudig, snel en vele bedrijven prefereren sollicitaties via e-mail omdat dit lichter is voor hun administratieve last. De basisregels van het solliciteren zijn ook van toepassing op het online solliciteren, maar hou toch extra rekening met onderstaande tips…

Een vindbaar CV is goud waard
Je CV moet in essentie een samenvatting zijn van je opleidingstraject en loopbaan. Je CV, gecombineerd met een aantrekkelijke motivatiebrief, is jouw persoonlijke pleidooi voor jouw indienstname.

Vele bedrijven gaan in het geval van openstaande vacatures zoeken naar jobzoekers op sites zoals Vacature, Stepstone of Monster (en aanverwanten) waar mensen hun CV kunnen uploaden. Houd rekening met de mogelijkheid dat mensen gaan zoeken m.b.v. sleutelwoorden. Een bedrijf dat op zoek is naar een nieuwe marketing manager kan zoeken op “marketing” of “manager”, enz. Zorg er dus voor dat er relevante trefwoorden in je CV zitten verwerkt, zodat jij verschijnt als bedrijven op zoek zijn. Let op dat je hier niet in overdrijft… Je CV moet in de eerste plaats een zeker professionalisme uitstralen en tegelijkertijd leesbaar blijven.

Neem het serieus
Online solliciteren bespaart je veel tijd en verlaagt in veel gevallen de drempel om daadwerkelijk je CV en/of motivatiebrief naar dat ene bedrijf te versturen. Maar laat dit zeker geen vrijgeleide zijn voor het “spamsollicteren” waarbij mensen een saai en onaangepast standaardmodel van hun CV en motivatiebrief online versturen naar tientallen bedrijven.

Je persoonlijke documentatie bezorgen aan het bedrijf in kwestie is er enorm op vereenvoudigd, maar aan de voorbereiding voor sollicitaties en en het schrijven van een goed CV en boeiende motivatiebrief is er in se niets veranderd. Voorbereiden is de boodschap, ook als je online solliciteert…

Blijf beleefd, ook online
Het is zo dat er op het internet een algemeen informele sfeer heerst dan in het “echte” leven. Mensen zijn in staat om op directe wijze snel met elkaar te communiceren, en dikwijls verloopt dit op een informele manier. Vaak is dit ook het geval bij sollicitaties per e-mail, wat niet altijd een goede indruk verschaft bij de bestemmelingen… Meestal weet je niet op voorhand welke soort bedrijfscultuur er heerst bij het bedrijf waarbij je solliciteert.

Daarom is het het beste dat je bij een eerste contact een formele communicatie hanteert. Je kan hier niemand mee voor de schenen schoppen, en bovendien vermijd je het risico te “familiair” te zijn. Dus stel je e-mail en bijbehorende motivatiebrief formeel op.

Wat betreft de e-mail zelf, zorg er zeker voor dat je e-mail te allen tijde voorzien is van een duidelijk en relevant onderwerp en dat je deze verstuurt op tijdstippen die het meeste kans bieden dat je mail wordt gelezen (m.a.w. tijdens de kantooruren).

Google jezelf
Veel van je persoonlijke gegevens zijn terug te vinden op het web, en in sommige gevallen ben je er zelf nog niet eens van op de hoogte… Dus Google jezelf eens alvorens je gaat solliciteren. Bereid je voor op wat de werkgever je kan vragen over wat hij op het internet over jou gevonden heeft. Gegevens over jezelf die je liever niet online ziet kan je proberen te verwijderen indien deze je reputatie zouden kunnen schaden.

Share
Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags , , , , . Bookmark de permalink.