Je online persoonlijkheid als referentie

social-media-apps-595x311Tegenwoordig is iedereen wel actief op een of ander online medium. We delen maar wat graag onze leuke momenten met vrienden en familie. Wees je bewust dat potentiële werkgevers meelezen, zeker als we het niet al te nauw nemen met de privacy-instellingen. Maar waar zijn die werkgevers naar op zoek wanneer ze een online speurtocht naar jouw profielen aanvatten? We vatten het voor je samen en onderaan vind je alle info nog in een handige infographic!

Linkedin

Het zal niemand verbazen dat Linkedin nog het vaakst door de werkgever gebruikt wordt. Logisch, aangezien Linkedin speciaal gericht is op netwerken en de zoektocht naar werk. Er staat ook heel wat waardevolle informatie op je Linkedin profiel, allemaal vlot te verifiëren. Je hebt een plek voor aanbevelingen, iets wat je niet op je CV kan vermelden. Ook je ervaring wordt er heel overzichtelijk weergegeven en je hebt ook ruimte om je skills in detail in de verf te zetten. Linkedin wordt dan ook het vaakst gebruikt om je ervaring en ervaringsniveau in te schatten, samen met je vaardigheden.

Facebook

Het tweede grootste sociale netwerk waar werkgevers op terugvallen is Facebook. Enerzijds wordt dit gebruikt om sector-gerelateerde posts te plaatsen en op te volgen Facebook wordt ook al gebruikt voor het verspreiden van vacatures en merkherkenning, maar dit is zeker niet de enige reden waarom werkgevers zich op Facebook begeven.

Wanneer je je eigen naam intikt in Google, zal Facebook steeds een van de eerste en dus meest zichtbare resultaten zijn. Werkgevers gaan op Facebook voornamelijk kijken naar wat voor persoon je bent, en of dit past binnen hun bedrijfscultuur. Een dronken foto op een feestje kan dan meteen een afknapper zijn voor een recruiter, daarom kan je best opletten met wat je op Facebook plaatst.

Twitter

Je mening roepen in 140 tekens kan opluchten. Je kan even fulmineren tegen die telecomprovider, elektriciteitsleverancier of een ongezouten mening geven over BV’s. Weet wel dat een werkgever ook deze informatie met niet al te veel moeite kan terugvinden, als het gelinkt is aan je echte naam. Op Twitter kijkt een werkgever voornamelijk naar wat voor iemand je bent en of over welke sectoren je tweet. Weet dat een geschreven woord ook anders kan geïnterpreteerd worden en denk twee keer na voor je een tweet de wereld instuurt.

Wanneer je op zoek gaat naar werk kan je best met een kritische blik naar je sociale netwerk-profielen kijken. Of laat iemand anders je naam even intikken in Google en laat ze hun bevindingen delen. Zo ben je zeker dat je online aanwezigheid je kansen op je nieuwe job niet verkleint. Succes!

Best-Social-Network-Job

Share
Dit bericht is geplaatst in Social Media. Bookmark de permalink.