Strijd tegen stress op het werk

Stress op het werk zorgt voor heel wat ongemakken. Je zit niet goed in je vel, je bent sneller afgeleid en je bent minder productief. Samenwerken met je collega’s wordt in een stresssituatie moeilijker. Bovendien werkt je immuunsysteem minder goed wanneer je gestresseerd bent. Redenen genoeg dus om de stress een halt toe te roepen. Wij geven je alvast 10 manieren om de strijd tegen overspanning op het werk aan te gaan.

werkstress

Stress kan heel wat oorzaken hebben. Je moet omgaan met moeilijke klanten. Je hebt een belangrijke deadline die steeds dichterbij komt. Je hebt last van een irritante collega. Je bent onzeker over je prestaties. Wat de aanleiding ook is, er extra zitten over piekeren heeft geen nut. Daarom is het belangrijk dat je op een productieve manier leert omgaan met de stress.

Walk it off
wandel je stress weg

Gun je hoofd wat frisse lucht. Even 5 minuten uitwaaien kan wonderen doen. Kijk om je heen en laat de indrukken binnenstromen.

Muziek kalmeert
kalmerende muziek

Als je werkgever het toelaat, zet dan even een koptelefoon op met wat kalmerende muziek. Bepaal zeker voor jezelf wat je rust geeft. Voor de ene is dit een sonate van een klassieke componist, voor een andere is dat de meest ruige metal. Let er wel op dat je collega’s geen hinder ondervinden van jouw soundtrack.

Muziek activeert
headphones-1920-1080-wallpaper

Zet ook zeker ook powermuziek op onderweg naar het werk. Zoek een playlist bij mekaar van nummers die je energie geven. Je komt sowieso extra gemotiveerd aan op het werk. Zing ook gerust luidkeels mee in de auto, ook dit helpt om de dag met een glimlach te beginnen. Deze optie is spijtig genoeg minder aan te raden wanneer je met het openbaar vervoer naar het werk gaat.

Kittens en Puppies
Antistresskitten

Uiteraard is tijdens de werkuren niet aan te raden om van hot naar her te surfen. Heb je echter een stressdip, gun jezelf dan even een pauze met internettoegang. Zoek afbeeldingen of filmpjes van kittens, puppies en ander klein dierlijk grut. Onderzoek heeft aangewezen dat het bekijken hiervan je stressniveau kan doen zakken.

Warme dranken
warme drank tegen stress

Zoek troost in een warme drank. Je bent even weg uit de hectiek en bovendien kan je nog genieten van de gloed die van je mok afkomt. Koffie, thee of een oplossoepje geven je bovendien weer wat extra energie.

Stretch
stretchen tegen stress

Rek je even helemaal uit. Druk je schouderbladen tegen mekaar. Draai je hoofd in alle richtingen en stretch je nek. Strek je benen. Je bent hiermee even uit het stresserende moment en je bevordert en je bloedcirculatie mee.

Sla een Praatje
praat je stress weg

Spreek een hulplijn aan. Praat even met een collega over wat je stresseert. Is er niemand beschikbaar? Neem dan een korte pauze en bel even een vriend of familielid. Even ventileren is soms al genoeg om verder te kunnen.

Negeer je instinct
stresserend werk

Je hebt van die dagen dat je gewoon keihard wil weglopen wanneer je de stress voelt opkomen. Of je hebt de neiging om je PC uit het raam te gooien wanneer hij weer te traag loopt. Niet doen dus. Negeer je eerste impuls, maar erken hem wel. Visualiseer de situatie en lach er even om.

Zoek de stilte op
stilte opzoeken

Het is nooit helemaal stil op je werk. Soms heb je echt nood aan deze rust. Sluit je dan even af van al het geluid op een rustige plaats. Op je werk nergens een rustige plek? Trek je desnoods even terug op het toilet of in je auto.

3 keer ademen
drie keer ademen

Je hebt natuurlijk niet altijd de tijd voor pauze. Zit je in tijdsnood en moet je dringend je spanning kwijt? Adem dan een paar keer diep via je buik. In het onderstaande filmpje leer je precies hoe dit moet.

Share
Dit bericht is geplaatst in Gezondheid, Werktips met de tags , , , . Bookmark de permalink.