10 slechte kantoorgewoonten

Vrienden maken op het werk is sowieso al niet gemakkelijk. Als je er dan een (of meerdere) van deze gewoontes op na houdt, kan je het al helemaal vergeten.

1. Je geeft je fouten nooit toe

je fouten niet toegeven

Iedereen maakt fouten, laten we daar alvast eerlijk over zijn. Gevaarlijk wordt het wanneer je steeds een paraplu opentrekt en externe oorzaken zoekt voor wat er misliep. Nog erger, is je de schuld doorschuiven naar collega’s.

Om te beginnen doe je jezelf hier al geen plezier mee. Als je steeds de schuld doorschuift, ga je zelf nooit leren van je fouten. Anderzijds is het de allerbeste manier om je collega’s tegen je te keren. Ze gaan je nooit vertrouwen om een taak af te ronden of op tijd aan de alarmbel te trekken wanneer er iets misloopt.

2. Schransen als een varken

schransen als een varken

Onbeleefd eten is not done op kantoor. Wacht, herformulering, onbeleefd eten is NOOIT oke. Of het nu gaat om een soepje om 10u, de lunch of om een snack aan je bureau, respecteer de etiquette. Dit wil zeggen, respecteer de etiquette en beperk geluiden tot het absolute minimum. Hou ook in godsnaam je mond dicht, want niemand zit te wachten om de inhoud ervan te ontleden. Hoe onschuldig het misschien ook lijkt, je laat een blijvende indruk na die zich evengoed tijdens professionele gesprekken verderzet.

3. Je mond staat nooit stil

te veel praten

Op elke werkplek ligt deze grens anders. Het kan goed zijn dat het de gewoonte is om het eerste kwartier aan de koffiepot te staan kletsen. Probeer deze grens zo snel mogelijk in te schatten en je aan te passen aan het praatklimaat van je kantoor.

4. Kantoorverklikker

verklikker

Een verklikker wordt nooit geapprecieerd. Hou je je altijd aan de regels en vind je het vervelend dat collega’s altijd een kwartier langer wegblijven onder de middag? Pech. Als je hierover gaat klagen tegen je meerdere ben jij de pineut. Je komt niet over als een teamplayer naar je manager toe en bij je collega’s kan je het al helemaal schudden.

Akkoord, als je collega’s er altijd de kantjes aflopen en jij altijd naarstig aan het werk bent is dit vervelend. Hou gewoon in je achterhoofd dat de luiaards wel een tegen de lamp lopen. Uiteraard geldt deze regel niet als het echt over grove fouten gaat. (Lees: het soort zaken waarbij er grond is voor direct ontslag.)

5. Voortdurend te laat komen

Te laat

Het kan al eens voorvallen dat je door je wekker slaapt of dat je hem de dag op voorhand vergeet te programmeren. Als je met het openbaar vervoer komt is de kans ook groot dat je op regelmatige basis te laat komt. Als je dus een rechtmatig excuus hebt, hoeft een keer te laat komen dus geen groot probleem te zijn.

Kom je echter elke dag een halfuur te laat het kantoor binnengestrompeld, zonder geldig excuus, dan wordt het problematisch. Zeker aangezien dit type persoon ook niet gekend is voor het inhalen van de gemiste tijd. Zij zijn vaak degenen die al gepakt en gezakt klaar zitten om 5 voor 5.

6. Je bent grof tegen je collega’s

grof tegen je collega's

Wat de definitie is van grof, hangt ook weer af van werkplek en van de collega die je voor je hebt. Waar de grens ook ligt, er is geen enkel excuus om grof te zijn tegen de mensen waar je het meeste tijd van al mee spendeert. Het zorgt voor een spanning op kantoor die de productiviteit sterk zal beïnvloeden.

7. Incompetent zijn in wat je doet

incompetent

Je mag best een beetje bluffen op sollicitatiegesprek, maar alleen wanneer je weet dat je snel kan bijleren. Teveel hooi op je vork nemen zorgt er sowieso voor dat je op termijn door de mand valt. Je gaat je collega’s extra belasten met je vragen of je gebrek aan organisatie.

8. Geen passende kledij

dresscode

Ook hier hangt alles ervan af wat er gangbaar is op je werkplek. Check wat de (onuitgesproken) dresscode is en pas je outfit hieraan aan. Wat onveranderlijk is, wat de kledingvoorschriften dan mogen zijn is dat je kleding altijd proper en niet compleet afgedragen mag zijn.

Het kantoor is ook geen catwalk is, waarmee we willen zeggen dat je er ook niet over moet gaan. Als iedereen altijd in een hoodie, shirt en jeans aan de slag gaat, is het heel vreemd als jij daar strak in het pak naast zit. Te onthullende kledij is ook altijd een big no-no.

9. Vastgeplakt hangen aan je telefoon

telefoon addiction

Je hebt zo van die collega’s die hun ogen nooit lijken af te wenden van hun (smart)phone. Afhankelijk van de regeling op je werkplek kan je al wel een snel een sms beantwoorden of een dringende oproep opnemen. Het wordt wel een probleem wanneer je meer naar dat kleine scherm als naar je computerscherm zit te kijken. Het komt enorm onprofessioneel én ongeïnteresseerd over.

10. Standaard overdrijvingsmodus

overdrijven

Je kent hem wel, de collega met de straffe verhalen. Degene die altijd iedereen kent en alles beter weet. Degene die alle winsten van het team naar zichzelf trekt. Vaak is het dezelfde persoon als degene die zijn fouten niet kan toegeven.

Share
Dit bericht is geplaatst in Werktips met de tags , . Bookmark de permalink.