Nooit meer te laat op het werk.

Het kan al eens gebeuren dat je door onvoorziene omstandigheden te laat komt op het werk. Het wordt pas een probleem wanneer je elke dag tegen de klok aanloopt. Een werkgever zal zich al eens vragen beginnen stellen wanneer je voor de 15e keer die maand te laat komt binnengewandeld. Stel je wel de juiste prioriteiten? Ben je wel gemotiveerd genoeg? Het toont bovendien ook weinig respect ten opzichte van je collega’s als je continu 10 minuten na de start van de dag toekomt. Volg deze 9 simpele tips en kom nooit meer te laat op je werk.

Altijd op tijd op het werk

1. De eerste stap… Is toegeven

Wie dagelijks te laat komt op het werk, komt in zijn vrije tijd ook niet vaak op het afgesproken uur. Worden er in je vriendenkring vaak mopjes gemaakt over je vrije interpretatie van punctualiteit? Durf toe te geven dat je inderdaad moeite hebt met de tijd juist in te schatten. Denk hier nog niet aan oorzaken. Belangrijker is dat je zelf beseft dat je hier aan moet werken. Pas dan kan je echt concreet gaan nadenken over hoe je het gaat aanpakken.

2. Wees realistisch en evalueer je planning.

Je doorloopt elke ochtend dezelfde acties. Opstaan, ontbijten, douchen en weg ermee. De kans is groot dat je je timing volledig verkeerd inschat. Je denkt misschien dat je wel in en uit de douche bent op een kwartiertje. Kan misschien wel kloppen, maar reken je ook de tijd mee dat je je afdroogt en aankleedt? Je zit 30 minuten in de auto, maar dit wil niet zeggen dat dat je reistijd is. Je moet ook nog parkeren en van daaruit op het werk geraken. Schat de tijd die je ’s morgens nodig hebt goed in en voeg hier nog 10 minuten extra aan toe voor onvoorziene omstandigheden.

3. Stop met Snoozen!

Het is verleidelijk om bij het aflopen van je wekker toch nog even op je snoozeknop te drukken. Die extra tien minuutjes rust zijn heerlijk… De kans is echter groot dat je met een groggy hoofd opstaat en dat elk deel van je routine langer duurt. Je kan beter opstaan met je wekker, anders begin je de dag al met een achterstand. Kan je het écht niet laten? Zet je wekker dan een kwartier vroeger om jezelf die tijd te gunnen. Alles begint met op tijd opstaan. Zet je wekker daarom desnoods buiten handbereik, dan dwing je jezelf om op te staan. Of om te leren leven met een blèrende wekker, natuurlijk.

4. Wees altijd 15 minuten te vroeg.

Wanneer je ergens op een bepaald uur moet zijn, prent dan het uur van afspraak goed in je hoofd. Trek er dan een kwartiertje af en vergeet het oorspronkelijke tijdstip. Als je alle dagen om 9u op het werk verwacht wordt, dan is dat vanaf nu 8.45u. Een kleine verkeersopstopping of treinvertraging zal je niet meer te laat maken. Ben je toch een kwartier te vroeg? Gebruik die tijd dan om even te onstressen met een koffie of een babbel met een collega.

5. Weet waar je tijd aan verliest.

Probeer te achterhalen waar je elke dag kostbare minuten verliest. Het internet is hierin vaak een grote boosdoener. Misschien wil je ’s ochtends graag snel je mail checken. De kans is groot dat dit je meer tijd kost dan je zelf inschat. Probeer deze tijdsverspilling dan ook te beperken door bijvoorbeeld rechtstaand aan je computer te werken. De kans is klein dat je dan langer bezig bent dan nodig.

6. Wees georganiseerd!

Is het antwoord op de vorige vraag dat je elke dag gelijk een gek naar je sleutels loopt te zoeken? Dan bestaat de kans dat je je beter kan organiseren. Leg daarom je sleutels, portefeuille en andere dagelijkse benodigdheden klaar. Zo kan je rustig je dag starten en heb je niet het idee dat je iets gaat vergeten.

7. Bereid je voor.

  • Leg je kleren, schoenen en ondergoed ’s avonds gereed
  • Nieuwe bestemming? Ontdek de dag ervoor je reisweg (en mogelijke alternatieven)
  • Check op tijd verkeersinformatie of realtime doorkomst van je trein of bus
  • Bereid de lunch voor de volgende dag ’s avonds.

8. Wees je bewust van de tijd.

De tijd vliegt soms sneller voorbij dan je denkt, zeker ’s ochtends vroeg. Daarom is het belangrijk om aan je bewustwording van die tijd te werken.

  • Zet al je klokken, wekkers en horloges gelijk.
  • Voorzie in elke ruimte een klok, of hou altijd je horloge of gsm bij de hand.
  • Zorg dat je horloge juist staat. Je horloge 5 minuten voor zetten kan een tegengesteld effect hebben.

9. Ga op tijd slapen!

Een goeie nachtrust zorgt ervoor dat het ’s morgens gemakkelijker wordt om je wekker te gehoorzamen.

Share
Dit bericht is geplaatst in Werktips met de tags , , , , . Bookmark de permalink.