Omgaan met emoties op het werk

Bepaalde negatieve emoties kunnen je werk sterk beïnvloeden. Je voelt je minder in je element en bent daardoor ook minder geconcentreerd. We zijn ook maar mensen en kunnen onze gevoelens niet uitschakelen. Ligt de oorzaak in een persoonlijke situatie of zit je met negatieve gevoelens op het werk? Wat dan ook de reden mag zijn, op de werkvloer is het belangrijk dat je hier goed mee omgaat. Negativiteit kweekt negativiteit. Als er een collega steeds zuur op het werk verschijnt is de kans groot dat het hele team hier in meegesleurd wordt. Wij bekijken samen met jou hoe je het best kan omgaan met negatieve emoties op het werk.

emoties op het werk

Persoonlijke Crisis

Zit je met een persoonlijke situatie die je zorgen baart? Hou er dan rekening mee dat dit evengoed in je werk kan doorschemeren. Als je de indruk hebt dat het je werk gaat beïnvloeden ga je best een dialoog aan met je werkgever. Dat kan met je manager of een andere vertrouwenspersoon. Wanneer je uitlegt wat er aan de hand is, ga dan niet te diep in detail op wat er aan de hand is.

Heb je het idee dat je onder deze omstandigheden je werk niet kan uitvoeren? Dan is het misschien beter om een tijd verlof aan te vragen. Zo heb je rustig de tijd om de gevoelens te verwerken en kan je met een schone lei beginnen. Als je wel aan de slag blijft, zorg er dan voor dat de impact van je persoonlijk probleem beperkt blijft.

Werkgerelateerde emoties

Er zijn ook een hele hoop emoties die ontstaan op het werk zelf. Werken is nu eenmaal stresserend en vaak beseffen we niet welke impact dit heeft op ons gemoed. Er zijn een aantal situaties die stress en negatieve emoties in de hand kunnen werken. Onder deze omstandigheden is het vaak extra moeilijk om je emoties onder controle te houden. Vaak is het echter net op dat moment belangrijk om je kalmte te bewaren.

Frustraties

Het loopt niet altijd zoals we willen, ook niet op het werk. Daardoor raken werknemers al eens gefrustreerd of geïrriteerd. Hier moet je snel op inspelen, gezien frustratie al snel kan omslaan in meer destructieve emoties zoals kwaadheid. Hier zijn enkele manieren om hier op een productieve manier mee om te gaan.

Evalueer

Roep jezelf even een halt toe en ga achterhalen wat de reden van je frustratie is. Schrijf heel specifiek op wat er verkeerd zit. Het is heel belangrijk om voor je zelf te verwoorden wat er fout loopt. Als je het probleem niet benoemt, ga je er ook geen oplossing voor kunnen vinden.

Bekijk het van een andere kant

Kan je dit eventueel in een positief licht zien? Stel dat je gefrustreerd bent omdat je je werk niet afkrijgt aan het eind van de dag. Je kan de drukte van de dag ook heel positief bekijken. Als je net te weinig werk zou hebben om je dag nuttig te vullen, zou je hier ook niet heel blij mee zijn. Wanneer je druk bezig bent, gaat de werkdag net snel vooruit.

Stel dat een van je collega’s om de een of andere reden op je zenuwen werkt. Heb je dit met hem/haar al even aangekaart? De kans is heel groot dat hij/zij absoluut geen idee heeft dat zijn acties deze impact op jou hebben. Anderzijds doet hij of zij dit misschien helemaal niet meer bewust.

Hoe liep het vorige keer?

Soms lijkt het alsof iets onoverkomelijk is. Denk even terug over wanneer je de laatste keer gefrustreerd raakte. Kan het zijn dat het de vorige keer vanzelf in de plooi viel? Je gevoel van frustratie zal er in elk geval weinig aan geholpen hebben. Hou dit in je achterhoofd als je gefrustreerd raakt.

Zorgen of nervositeit

Iedereen maakte zich al wel eens zorgen over het verliezen van een job of over zijn of haar werkprestaties. Dit is op zich niet abnormaal, maar deze gevoelens kunnen snel escaleren. In dat geval ga je misschien geblokkeerd raken en geen beslissingen of risico’s meer durven nemen. Bovendien hebben deze gevoelens een heel negatieve bijklank op je mentale gezondheid en productiviteit op het werk. Maar hoe perk je dit nu in?

Laat je niet omringen door negativiteit

Wanneer je met iemand over je zorgen spreekt, probeer dan goed in te schatten met wie je praat. Als je met iemand communiceert die met dezelfde zorgen en stressfactoren zit, kan het best zijn dat jullie elkaars probleem verergeren. Zorgen maken zorgen. Probeer daarom steeds met iemand te spreken die geen betrokken partij is. Zo ben je zeker van de neutraliteit.

Schrijf het van je af

Als je je zorgen maakt, kan je jezelf daar gemakkelijk in vastlopen. Heel vaak is het zo dat deze zorg blijft nazinderen net omdat je het niet erkent. Schrijf daarom je zorg op en plan voor jezelf een moment in om hier iets aan te gaan doen. De zorg zal niet verdwijnen, maar je plaatst deze even op de achtergrond. Je kan er dan op reageren op een moment dat je meer tijd hebt om te achterhalen wat je eraan kan doen.

Verbeter je situatie

Eens je hebt benoemd wat er scheelt kan je er gemakkelijker iets aan veranderen. Stel dat je nerveus bent omdat je een bepaald onderdeel van je job minder goed beheerst. In plaats van je elke keer opnieuw op te winden, doe er iets aan. Probeer in je vrije tijd bij te leren of check bij je manager of die je kan tegemoetkomen. Misschien kan je even begeleid worden door een collega of kan je een bijkomende cursus volgen.

Kwaadheid/Woede

Kwaadheid is een zeer gevaarlijke emotie op het werk. Het is nooit oké om uit te vliegen als je aan op de werkvloer bent. Daarom moet je hier goed op kunnen anticiperen en op tijd ingrijpen wanneer je gevoelens van woede voelt opkomen.

Ontdek de signalen

Je weet zelf het best wanneer je goed op weg bent om boos te worden. Alleen ben je er zelf misschien niet van bewust. Breng voor jezelf in kaart wat er verandert en wees alert voor deze signalen.

Adem in en uit

Op zich is dit de simpelste tip die je in feite voor elke emotie kan gebruiken. Adem 5 seconden in en 5 seconden uit en focus je alleen op je ademhaling. Dit is de gemakkelijkste manier om je focus en rust terug te vinden.

Conclusie

We willen zeker niet dat alle werknemers emotieloze robots worden. Je hoeft echt niet alles af te schermen. Wanneer er iets misloopt is het belangrijk dat je hier over communiceert. Dit hoeft niet noodzakelijk met je manager of meerdere te zijn. Neem desnoods een collega in vertrouwen. Probeer rationeel te bedenken welke impact de desbetreffende emotie heeft op je werk en of het nodig is dat je het in de groep gooit. Als het iets van voorbijgaande aard is, hoef je er ook niet noodzakelijk de nadruk op te leggen.

Share
Dit bericht is geplaatst in Gezondheid, Uncategorized, Werktips met de tags , , . Bookmark de permalink.