De werksfeer bevorderen in 9 stappen

Wanneer je full time aan de slag bent, spendeer je meer tijd samen met je collega’s dan met je familie of partner. Dan kan je maar beter de werksfeer bevorderen. Een slechte stemming op de werkvloer zorgt voor een lagere productiviteit en hoger ziekteverzuim. Bovendien vertrek je zelf elke dag met een negatieve instelling, wat de sfeer er niet op zal verbeteren. Doe er dus iets aan, met deze kleine aanpassingen in het omgaan met je collega’s.

 

goede werksfeer bevorderen

 

1. Doe eens iets samen.

Je werkt misschien de hele dag naast mekaar, maar ken je je collega’s wel? De simpelste tip om de werksfeer te verbeteren is om mekaar buiten de werksituatie beter te leren kennen. Dat kan bijvoorbeeld tijdens een geplande teambuilding.

Bij heel wat bedrijven is dit een jaarlijkse traditie. Is dit nog niet het geval? Bespreek met je manager of teamleader of er iets geregeld kan worden. Is er geen tijd of ruimte om dit binnen de werkuren te organiseren? Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Spreek met je collega’s een moment na het werk of in het weekend af. After-work drinks zijn vaak het gemakkelijkst te regelen. Anderzijds kan je ook altijd een etentje of lunch plannen met de collega’s.

2. Sla eens een praatje.

Je praat waarschijnlijk vaak genoeg met je collega’s over het werk. Gooi het gerust eens over een andere boeg. Gebruik de pauzes en lunch om ook even over iets anders te spreken. Je hoeft absoluut geen intieme gesprekken aan te gaan, als je je hier niet goed bij voelt. Spreek over de geplande vakantie, de gekke stoten die je kinderen of huisdieren uithalen of sla desnoods een praatje over het weer. Ga wel gevoelige onderwerpen zoals religie of politiek uit de weg. Zo vermijd je nodeloze discussies wanneer jullie tegenstrijdige meningen hebben.

3. Eet eens samen.

In een hoekje op de werf of snel achter je bureau je boterhammen oppeuzelen gaat de werksfeer niet bevorderen. Trek daarom een aantal middagen uit om samen te lunchen. Het hoeft geen uren in beslag te nemen, maar je maakt tijd en ruimte om met elkaar op een lossere manier om te gaan.

4. Steek eens de handen uit de mouwen.

Reik een helpende hand aan een collega die ergens tegenaan loopt. Een nieuwe collega die het werkritme nog niet onder de knie heeft? Een medewerker die met iets zwaar loopt te zeulen? Of hoor je plots zuchten en vloeken van achter een computerscherm weergalmen? Vraag dan gerust even of je ergens mee kan verder helpen!

Gewoon het aanbieden kan de sfeer al bevorderen. Je collega hoeft niet op je hulp in te gaan, gewoon weten dat hij of zij op je kan rekenen is meestal al genoeg. Kan je je toch iets doen, dan bezorgt je dat zelf ook positieve energie. Hoe vaker je dit doet, hoe groter de kans ook dat collega’s dit gedrag gaan overnemen. Iedereen kan wel eens hulp gebruiken, toch?

5. Durf ook eens om hulp vragen.

Geven en nemen is even belangrijk in een werkomgeving. Loop je zelf ergens tegenaan? Durf dan ook gerust even hulp vragen. Onderzoek geeft aan dat wanneer je iemand een gunst vraagt, deze je naderhand ook positiever gaat benaderen.

6. Geef eens een compliment.

Durf je collega’s gerust een complimentje geven over hun afgeleverde werk. Een compliment verbetert iedereen zijn humeur!

7. Hou het eens proper!

Of je nu bureauwerk doet of met je handen werkt, je hebt sowieso een gezamenlijke ruimte te onderhouden. Rommel of zelfs vuil van collega’s moeten opruimen kan heel wat ergernissen veroorzaken. Hou daarom de collectieve ruimtes netjes en gooi je afval in de (daarvoor voorziene) vuilbak.

8. Voorzie eens een attentie.

Maak notitie van alle verjaardagen op kantoor of de werkvloer. Start een traditie om voor iedereen een kleinigheid te voorzien op zijn of haar verjaardag. Iedere collega kan wel een of enkele euro’s missen. Je kan dan een kaartje, taartje of geschenkje voorzien voor de jarige. Je kan ook altijd van de gelegenheid gebruik maken om samen te eten.

9. Gooi het eens in de groep

Heb je het gevoel dat de sfeer op het werk nog niet goed zit? Bespreek dit dan even met de collega’s en probeer tot alternatieve oplossingen te komen. Komen jullie er zelf niet uit of ligt de oorzaak niet in hoe jullie onderling overeenkomen? Spreek dan gerust een manager of teamleader aan. Zoals we al aanhaalden is een goede werksfeer bevorderlijk voor een productieve werkomgeving. Daarom is het voor je werkgever ook heel belangrijk dat jij en je collega’s je goed voelen op het werk. Maak het dus bespreekbaar en doe er je voordeel mee.

Share
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , . Bookmark de permalink.