Tips voor een beter LinkedIn profiel

Door een LinkedIn profiel aan te maken word je gemakkelijker gevonden door bedrijven.  Natuurlijk wil je op deze pagina een goede eerste indruk maken met  je studies en ervaring. Dankzij volgende tips zorg je er voor dat jouw CV er uitspringt en maak je meer kans op jouw droomjob!

LinkedIn profiel maken

Profielfoto

Je eerste indruk maak je uiteraard met je profielfoto. Zorg er dus zeker voor dat je een professionele foto gebruikt. Vermijd dus zeker vakantie- en feestfoto’s

Bij zoekresultaten maak je bovendien tot 7 keer meer kans op om gevonden te worden als je een profielfoto op je LinkedIn profiel hebt staan, zeker een aanrader dus.

Naam

Gebruik hier je normale voor en achternaam, zo ben je altijd perfect vindbaar voor Google. Gebruik dus geen schuilnamen of afkortingen zoals je op Facebook of Twitter mogelijk doet.

Hou er ook rekening mee dat de recruiter op zoek gaat naar de naam die op het CV staat. Stel dat je een officiële naam hebt en een roepnaam (bijvoorbeeld Johannes en Hans) dan moet je consistent zijn in het gebruik hiervan.

Headline/Kopregel

Dit is het belangrijkste aan heel je profiel. Als je al aan de slag bent, vul je hier je functietitel in. Als je werk zoekt moet je hier proberen om jezelf op een zo uniek mogelijke manier te verkopen.

Summary/Samenvatting

De samenvatting moet je als een korte omschrijving of motivatie beschouwen.
Wat moet er zeker allemaal instaan?

  •  Het soort functie waar je naar op zoek bent.
  • Wanneer je beschikbaar bent
  • Waarom ze jou moeten kiezen  Verkoop jezelf.
  • De regio waar je woont en waar je wil werken

Ervaringen

Wat zeker ook belangrijk is dat je al je vorige werkervaringen op je LinkedIn profiel zet. Zo kunnen potentiële werkgevers goed uitmaken of je al dan niet relevante ervaring hebt. Voor starters kunnen stages en vakantiewerk zeker ook relevant zijn dus vermeld deze zeker in het begin. Na een tijdje kan je deze beter weglaten, net zoals op je CV.

Probeer voor elke ervaring een zo uitgebreid mogelijke beschrijving te geven. Vanaf 2 ingevulde werkervaringen heb je tot 12 keer meer kans om gevonden te worden. Gebruik kernwoorden die je in vacatures voor gelijkaardige jobs kan terugvinden.

Projecten

Als je voor bepaalde projecten hebt gewerkt , geef deze dan ook zeker op, dit zijn extra ervaringen dus zeker interessant om bij te voegen.  Dit kan een korte freelance opdracht zijn, een vrijwilligersproject,…

Public Profile URL/URL van je openbaar profiel

Indien je wilt gevonden worden op je eigen naam kan je best je url aanpassen zodat jouw naam er in voorkomt. Via de link ‘edit public profile’/’wijzig openbaar profiel’ kan je dit gemakkelijk aanpassen.

Wees relevant

Het is goed om bijvoorbeeld je interesses en bedrijven die je volgt toe te voegen op je profiel maar zorg er voor dat deze onderaan je profiel staan en dat bovenaan de belangrijkste zaken zoals ervaringen staan.

Connect!

Probeer op Linkedin een zo groot mogelijk netwerk op te bouwen. Je hoeft niet noodzakelijk alleen maar mensen uit je sector toe te voegen, durf het gerust breder zien. Jij wil misschien aan de slag als lasser, dus zou je kunnen denken dat connecteren met iemand die in de sales werkt je niet kan verder helpen. Die verkoper werkt mogelijk wel binnen een bedrijf waar ze lassers zoeken, of wie weet is hij of zij zelf geconnecteerd met enkele lassers.

Discussiegroepen

Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn om interessante en relevante discussiegroepen te zoeken. In deze groepen kan je je expertise laten zien over bepaalde voor jou relevante onderwerpen. Headhunters en recruiters van bedrijven kijken hier veel in rond opzoek naar potentiële kandidaten, zeker een aanrader dus!

Share
Dit bericht is geplaatst in Sollicitatietips, Vacatures & Jobs met de tags . Bookmark de permalink.