Vrijheid, sociaal contact en afwisseling: kernwoorden die het beroep ‘vrachtwagenchauffeur’ omschrijven

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging, lijkt het je interessant om deel uit te maken van een gigantische infrastructuur, ben je een natuurtalent wanneer het verkeersregels betreft én heb je er geen moeite mee om ettelijke uurtjes op de baan te spenderen? Dan is een job als vrachtwagenchauffeur misschien wel iets voor jou! Toch nog niet overtuigd? Geen probleem: wij spraken met Paul, een vrachtwagenchauffeur in hart en nieren, die momenteel zijn 11e jaar in de sector ingaat – en stelden hem wat vragen over zijn job. Hier gaan we!

vivaldis interim vrachtwagenchauffeur

 

Hallo, Paul! We zullen eerst eenvoudig beginnen… Kan je je job kort beschrijven?

 

Ja, hoor! Mijn job ligt volledig binnen het haventransport. Dispatch laat me weten welke magazijnen mij verwachten: daar laad ik de containers in kwestie op en vervoer ik ze vervolgens naar de juiste kaai. Daar zet ik de containers terug af, zodat ze verder geëxporteerd kunnen worden. En dan vertrek ik naar het volgende magazijn!

 

Waarom heb je gekozen voor een job als vrachtwagenchauffeur?

 

Wel, daar kunnen we natuurlijk eerlijk in zijn: ik heb het voornamelijk gedaan voor de verloning. Een job als vrachtwagenchauffeur zorgt ervoor dat je mooi je kost verdient. Nu, ja. Je doet er ook wel heel wat uren voor, natuurlijk! (lacht) Maar wat mij betreft, is het dat wel volledig waard: wanneer je een job graag doet, zijn lange dagen niet zozeer een probleem.

 

Wat is het favoriete deel van je job?

 

Mag ik er twee zeggen? (lacht) Want er zijn, wat mij betreft, twee grote voordelen die echt typisch zijn voor een job als vrachtwagenchauffeur binnen het haventransportnetwerk. Enerzijds geniet ik van het variabele karakter van mijn werk: geen enkele dag is hetzelfde en ik heb de kans om de Antwerpse haven vanbinnen en vanbuiten te leren kennen. Ik ga graag op onderzoek uit, dus al die geheime havenplekjes van de mooiste Stad van de wereld leren kennen… Dat ervaar ik absoluut als een privilege!

 

Daarnaast is een job binnen haventransport absoluut een goede keuze voor iedereen die, net zoals mij, plezier beleeft aan sociaal contact. Ik leer elke dag weer nieuwe mensen kennen, maar kom evengoed wekelijks dezelfde mensen tegen: en op deze manier heb ik via mijn job heel veel vrienden gemaakt! Nu, ik moet wel zeggen, dat dit sociale karakter van de job mogelijk wel typisch is voor haventransport: wanneer je langere ritten onderneemt, kom je natuurlijk niet zoveel mensen tegen. Maar dat is dan misschien weer een voordeel voor diegenen onder ons die het liefst met rust gelaten worden! (lacht)

 

Hoe ziet jouw werkdag er standaard uit?

 

Mijn wekker gaat elke dag af rond halfvijf (en geloof het of niet, ook dit went!). Tegen kwart na vijf vertrek ik naar mijn vrachtwagen, waar ik altijd eerst rustig wakker word met een tasje koffie. Tegen kwart voor zes is het dan tijd voor de eerste opdracht die via dispatch binnenkomt. Meestal krijg ik tegen het einde van mijn huidige rit mijn nieuwe opdracht binnen, zodat de verschillende taken mekaar mooi opvolgen. Meestal eindigt mijn werkdag rond een uur of zes. Je ziet het: lange dagen, dus, maar de job komt met zoveel vrijheid en extra voordelen, dat ik dit niet per se als een ‘nadeel’ ervaar!

 

Heb je nog een laatste gouden raad voor al die jonge veulens die op dit moment overwegen om vrachtwagenchauffeur te worden?

 

Zeker weten: een baan als vrachtwagenchauffeur is niet weggelegd voor diegenen met een strikte 9-5-mentaliteit. Elk voordeel komt met zijn tegengewicht natuurlijk – en je moet zelf eerst even beoordelen of deze hoeveelheid uren wel effectief iets voor jou is.

 

Wat mij betreft, bijvoorbeeld, vind ik dat de voordelen ruimschoots opwegen! En niet alleen qua de aantrekkelijke verloning, maar ook betreffende de vrijheid die je krijgt. Je moet uiteraard wel presteren, maar je kan het doen op je eigen manier – zonder een baas of collega’s die voortdurend over je schouder meekijken. Een bureaujob zou absoluut niets voor mij zijn, ook al is dat ‘maar’ acht uur werken. Geef mij maar keiveel vrijheid in mijn eigen camionneke – en dan een paar uurtjes langer moeten werken!

 

Klinkt superaannemelijk, als je het ons vraagt! Merci, Paul!

 

 

Ben jij volledig overtuigd van een nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur en sta jij te trappelen om achter het stuur te kruipen? Aarzel dan niet om onze openstaande vacatures te checken en die sollicitatiebrieven als de bliksem door te sturen!

Share
Dit bericht is geplaatst in A Day in the Life met de tags . Bookmark de permalink.