Workout at Work Day

Vandaag vindt in het Verenigd Koninkrijk de ‘Workout at Work Day 2012’ plaats. Oftewel de WOWD 12. Het is de tweede keer dat dit initiatief georganiseerd wordt door de Chartered Society of Physiotherapy (CSP) met als doelstelling werknemers aan te sporen meer fysieke oefeningen te doen. En de werkgevers bewust te maken van de voordelen van gezonde werknemers.

Zo zouden mensen die op werkdagen sporten zich gelukkiger voelen, mindOffice Workouter last hebben van stress en andere fysieke aandoeningen (rugpijn, muisarm, etc). Dit zou op zijn beurt dan weer de productiviteit ten goede moeten komen. Vandaar dat er vandaag 350 fysiotherapeuten langs gaan bij grote kantoren in het Verenigd Koninkrijk om te demonstreren hoe werknemers goedkoop en gemakkelijk oefeningen kunnen doen.

Dit jaar wordt er extra veel aandacht gegeven aan de negatieve gevolgen van “scherm slaven”. Zo worden werknemers omschreven die heel de dag achter een computerscherm zitten en dan er buiten ook nog continu bezig zijn met hun smartphone, tablet of laptop. Een studie van de CSP heeft aangetoond dat 75% van de kantoorbedienen meer dan 8u30 per dag doorbrengt achter een scherm. Vandaar dat de boodschap luidt: gebruik je tijd na het werk om te sporten, niet om terug achter een scherm te kruipen. Ook een korte, actieve inspanning tijdens je lunchpauze kan worden doen!

We geven jullie alvast nog enkele van onze eigen tips mee om de nodige beweging te krijgen achter je bureau:

  • Bureaustoel-push ups: Neem met beide handen de armsteunen van je bureaustoel vast en richt je ellebogen naar buiten zodat ze een hoek van 90° vormen. Zet je voeten plat op de grond en zorg ervoor dat je knieën ook een hoek van 90° aanhouden. Druk je nu 12 keer op, zodat je armen gestrekt zijn (gebruik je voeten niet). Probeer zo dagelijks 2 of 3 sets van 12 te doen.
  • Woordenboek-benchpress: Bewaar een dik woordenboek (of eender welk ander dik boek) in je kast. Leg het boek voor je op bureau en til het de lucht in, met gestrekte armen. Hou het ter hoogte van je schouders gedurende 5 seconden en laat het dan weer langzaam zakken tot op het bureau. Herhaal dit 12 keer en probeer zo 2 of 3 sets per dag te doen.
  • Spurt ter plaatse: Je kent het misschien wel van voetbaltrainingen of dergelijke. Daar moeten spelers soms ter plaatste blijven staan en allemaal snelle, kleine stapjes nemen. Waarbij ze een sprint simuleren. Dit kan je ook doen terwijl je zit. Probeer dit 30 seconden vol te houden met heel kleine en snelle stapjes. En zo 2 tot 3 keer per dag.
  • Hou het been stijf: Blijf in je bureaustoel zitten maar strek je rechterbeen en til het op zodat het ter hoogte van je heup komt (hoek van 90°). Hou deze positie zo lang mogelijk vol. Wissel dan van been. Herhaal dit ook 2 tot 3 keer per dag.

Vergeet ook niet te stretchen na je bureau workout!

 

Share
Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags . Bookmark de permalink.