Thuiswerken. Hoe doe je dat?

Het ideale thuis-bureauDe meningen over thuiswerken zijn verdeeld. De één loopt er wild van, terwijl de ander er net afkerig tegenover staat. Toch klinken de pro-stemmen steeds luider en luider. Thuiswerken is immers dé manier om files te vermijden. En daar is dringend nood aan in ons land, zoals we vorige week al aankaartten.

Daarom dat we in deze post wat dieper in op hoe je een goede werkomgeving creëert thuis. Het is immers belangrijk dat je er ook effectief in slaagt om werk te verzetten.

Scheiding wonen-werken

Probeer ervoor te zorgen dat je in huis een aparte werkplek hebt. Idealiter is deze plak afgesloten van de rest van het woongedeelte. Zo kan je echt “naar het werk gaan” en liggen je werkspullen ook niet continu in het zicht wanneer je ’s avonds wilt ontspannen.

Niet iedereen heeft echter voldoende kamers om er één te kunnen opofferen aan een bureauruimte. Voor hen raden we aan om toch te proberen om effectief aan een bureau te werken en niet gewoon aan de keukentafel. Plaats deze bureautafel zo dat je met je rug naar de open ruimte zit en baken je werkruimte eventueel nog uit met een kast als scheidingswand.

Als je ook niet echt voldoende plaats hebt voor een volwaardig bureau kan je misschien opteren om voor een model te kiezen dat je achteraf kan uitschuiven of inklappen. Zo heb je toch een aparte werkplek, maar hoeft die niet in de weg te staan als je ontspant.

Ergonomie

Je verwacht van je werkgever dat hij investeert in goede bureaustoelen en de nodige toetsenborden en computer muizen. Doe dit dan ook zelf wanneer je thuis werkt. Een ergonomische houding is immers erg belangrijk. Want ook hier zal je vele uren achter je bureau doorbrengen.

Het risico op gezondheidsklachten kan beperkt worden door enkele regeltjes in acht te houden:

  • Goede opstelling van beeldscherm, toetsenbord en documenthouder
  • Een goede werkhouding aannemen
  • Zorg voor een goede ondersteuning van rug, armen en voeten door stoel en tafel goed in te stellen
  • Regelmatig kort pauzeren en even de werkplek verlaten; meerdere korte pauzes zijn beter dan één lange pauze
  • Werk niet langer dan 5 á 6 uur per dag achter een beeldscherm

Ergonomische Zithouding
Aangezien het een probleem is om de apparatuur goed op te stellen en een goede werkhouding aan te nemen bij het werken met een laptop, is het aan te raden om een laptop uit te breiden met een los toetsenbord en een losse muis.

Voor meer informatie over werken met beeldschermen kan je terecht op gezondheid.be.

Creëer rust en kalmte

Zorg ervoor dat je werkplek rust uit straalt. Hou de kleuren van de muur neutraal en hang niet te veel posters of andere “aandachttrekkers” op.

Zorg dat je voldoende daglicht hebt. Dit helpt je om alert en wakker te blijven. Bovendien is het ook beter voor je humeur. Fleur je werkplek daarnaast op met een plantje. Deze zorgt voor een betere luchtkwaliteit en zou ook de stress verminderen.

Share
Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.