Kerstfeestje op het werk

Deze week is het weer zover: op heel wat bureaus en kantoren wordt de kerstboom boven gehaald en wordt er één van de dagen vroeger gestopt. Het is immers tijd voor de kerstborrels en het daarbij horende feestje.

De invulling van de traditionele kerstborrel is in elk bedrijf anders. Op sommige plaatsen beperkt dit zich tot een toast onder de collega’s. In andere bedrijven wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt om terug te blikken op het afgelopen jaar en wat er gaat komen. En in sommige gevallen loopt de borrel uit in een waar feestje.

Maar wat maakt een kerstfeestje op het werk nu geslaagd? We verzamelden enkele tips. Probeer ze gerust eens uit en laat ons weten hoe ze onthaald zijn!

Tip 1: Afwisseling

Je wilt vooral voorkomen dat iedereen op ziet tegen het kerstfeestje. Dit doe je door te voorkomen dat het feestje jaar na jaar hetzelfde is. Het is begrijpelijk dat werknemers liever naar huis gaan dan het zoveelste jaar op rij een droge borrel uit te zitten.

Breng dus afwisseling in de kerstfeestjes. Probeer elk jaar iets anders, ook al was je idee van vorig jaar super. Zelfs iets “super” verveelt als het te veel herhaald wordt.

Tip 2: Laat ook externen toe

Collega’s gaan al dag in, dag uit, met elkaar om. Door het kerstfeestje ook open te stellen voor gasten (iemands vrouw of man, een vriend of vriendin) is er een frisse wind. Bovendien zorgt dit er ook voor dat de collega’s onderling elkaar beter leren kennen. Nu kunnen ze tenminste een gezicht plakken op die persoon waar al die verhalen over gaan. Ze zullen het ook appreciëren dat ze de kans kregen om een gast uit te nodigen.

In grote bedrijven is het vaak al erg moeilijk (en kostelijk) om voor al het personeel een geschikte locatie te vinden. Dan is iedereen nog extra volk laten uitnodigen vaak niet haalbaar. In kleinere bedrijven kan het echter een goede aanrader zijn.

Tip 3: Stuur op voorhand een uitnodiging

Een uitnodiging op voorhand kan de verwachtingen van het kerstfeestje alvast aanzwengelen. Een leuke, mooie of grappige uitnodiging kan op voorhand al een toffe sfeer scheppen. Dit in tegenstelling tot een saaie e-mail invite.

Als je besloten hebt om het feestje in een bepaald thema te doen of een verrassing activiteit te voorzien is een uitnodiging de uitgelezen kans om alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Tip 4: Vraag iedereen een cadeautje te voorzien

Verwittig op voorhand al de werknemers dat er van iedereen verwacht wordt dat ze een neutraal cadeautje voorzien dat niet meer dan bv 5€ mag kosten. Met neutraal bedoelen we een cadeau dat niet specifiek voor iemand of een man of vrouw hoeft te zijn. Via een loting of spel kan je dan tijdens het kerstfeestje de cadeaus verdelen.

Het doel van dergelijke neutrale cadeaus is niet zozeer het cadeau op zich. Het draait rond het spel dat je er rond kan creëren en de vaak grappige en originele prullen die mensen krijgen.

Als je liever hebt dat het cadeau persoonlijker is en dat mensen effectief iets nuttig krijgen kan je ook op voorhand namen laten trekken. Zo trekt elk werknemer de naam van een collega waarvoor hij/zij dan een cadeautje moet kopen. Spreek ook hier op voorhand een budget of zodat niemand teleurgesteld is!

tip 5: Bedankt je personeel

De laatste tip is waarschijnlijk ook meteen de belangrijkste. Maak van de kerstdagen gebruik om je personeel in de bloemetjes te zetten. Laat hen zien dat je het werk dat ze doen apprecieert. Dit kan met een persoonlijke boodschap of een klein presentje.

Share
Dit bericht is geplaatst in Werktips. Bookmark de permalink.