5 Aandachtspunten op je eerste werkdag

Je start binnenkort op een nieuwe job? Uiteraard wil je dan meteen een goede indruk nalaten bij je nieuwe collega’s en baas. Om hierin te slagen moet je rekening houden met deze 5 belangrijke aandachtspunten op je eerste werkdag.

1. Kom op tijd

Stiptheid en op tijd komen is altijd belangrijk, maar op je eerste werkdag is dit ongetwijfeld de top prioriteit. Als je meteen een kwartier of half uur te laat komt opdagen verspeel je al heel wat krediet bij je baas. Die eerste indruk, weet je wel?

Om verrassingen te voorkomen kan je jezelf best voorbereiden op die eerste werkdag. Test het traject naar je nieuwe werkplek al eens uit in de praktijk en vertrek toch nog net wat vroeger. Een beetje extra tijd is zeker geen overbodige luxe in de Belgische spits.

Licht je baas of contactpersoon tijdig in als je, desondanks je goede voorbereiding en het op tijd vertrekken, toch in de problemen geraakt. Er kan immers altijd een uitzonderlijke monsterfile zijn of een trein die plots afgeschaft is.

2. Kies je outfit zorgvuldig

Het gezegde “de kleren maken de man” gaat zeker en vast op voor een eerste indruk. De eerste indruk van je collega’s wordt al snel gevormd op basis van je outfit voor die eerste werkdag. Kies deze dus zorgvuldig!

Aangezien je vaak nog niet weet wat de gangbare dresscode is op je nieuwe job kan je beter op veilig spelen. Kies voor een hemdje en geklede broek of mantelpakje. Je bent immers beter over- dan underdressed. In een casual omgeving zal je dan misschien wat uit de boot vallen, maar niemand zal het je kwalijk nemen dat je toch een goede indruk wou maken op je eerste werkdag. Terwijl dit in de omgekeerde situatie wel het geval kan zijn.

3. Probeer je plan te trekken

In het begin zal je heel wat informatie krijgen over de programma’s en gewoontes binnen je nieuwe bedrijf. Het is logisch dat je niet meteen alle informatie volledig kan absorberen. Maar laat dit geen excuus zijn om je collega’s meteen lastig te vallen.

Uiteraard is het begrijpelijk dat je hulp en begeleiding nodig hebt gedurende de eerste dagen en/of weken. Maar schuif je taken niet door naar je collega’s. Je kan niet verwachten dat zij het werk voor jou gaan doen. Probeer daarom zoveel mogelijk om zelf zaken uit te zoeken. Ook al is dit soms wat frustrerend voor jou, enkel op deze manier zal je de zaken onder de knie krijgen. Bovendien is dit ook de uitgelezen kans om meteen je zin voor initiatief te bewijzen.

4. Wees Eerlijk

Het bovenstaande betekent niet dat je moet doen alsof je alles al kent. Wees eerlijk wanneer je nog geen ervaring hebt met een bepaalde taak en stel de nodige vragen om deze goed uit te voeren.

Je eerlijkheid zal geapprecieerd worden en doordat je gerichte vragen stelt toon je aan dat je leergierig bent. Zo voorkom je ook dat je fouten gaat maken die het bedrijf veel tijd en geld kunnen kosten.

5. Wacht af met veranderingen voor te stellen

Sommige mensen beginnen op een nieuwe job meteen alternatieve werkwijzen of structuren voor te stellen. “Want in mijn vorige job ging dat toch beter zo…”

Hiermee willen ze uiteraard hun motivatie en aanpak bewijzen. Maar vaak wordt dit door je nieuwe collega’s en baas eerder ervaren als commentaar en betweterigheid. Beter is om je aan te passen aan de gangbare werkwijzen zodat je deze onder de knie krijgt. Pas als je echt deel uitmaakt van het team kan je jezelf veroorloven om veranderingen te suggereren.

Share
Dit bericht is geplaatst in Sollicitatietips met de tags , . Bookmark de permalink.