Heineken logoHeineken is het beu om steeds dezelfde, goed voorbereide antwoorden te krijgen tijdens een sollicitatiegesprek. Ze ondervonden dat het moeilijk was om op basis van de standaard vragen kandidaten te kunnen onderscheiden. Vandaar dat ze bij hun recentste vacature voor het marketing team een andere benadering hebben geprobeerd.

Heineken pakt uit met het jobinterview waarop je jezelf niet kan voorbereiden. Door de kandidaten te confronteren met uitzonderlijke en onverwachte situaties proberen ze in te schatten hoe de kandidaat écht is. Een tactiek die trouwens ook al toegepast is door andere bedrijven.

Het verschil met de tactiek van Heineken is echter dat ze hun buitengewone sollicitatie opgenomen hebben met verborgen camera’s. Hierdoor is het sollicitatieproces ook ineens een marketing stunt geworden. Op deze manier profileert Heineken zich als origineel en spitsvondig merk én bovendien als een leuke plaats om te werken.

Ook deze trend van ludieke rekrutering campagnes zagen we eerder al bij heel wat andere bedrijven. Denk maar aan de recente campagne van BNP Paribas in ons land.

Vivaldis

Vivaldis

Noem ons een interimkantoor, een uitzendbureau of een jobsite met échte mensen.... 't Is wat wij er van maken. En dat is in het beste geval een match made in heaven. Vivaldis gaat dan ook enkel voor ‘t beste. Door je aan een job of een collega te helpen die 100% bij je past. Een zetje, zeg maar, waardoor jij onbeschrijflijk veel zin krijgt om er iets van te maken. Want net als ‘t leven zelf is een job iets wat jij er zélf van maakt.
Vivaldis